ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امیتازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فیسبوک یا تلگرام، مسئله این است.
11-01-2017, 10:37 PM
ارسال: #1
فیسبوک یا تلگرام، مسئله این است.
تا دیروز، به‌طور واضح مرزی میان دو مفهوم شبکه‌ی اجتماعی و اپلیکیشن پیام‌رسانی می‌کشیدیم؛ اما گویا خیلی چیزها در حال تغییر است. اپلیکیشن‌هایی مثل تلگرام برای افزایش مخاطبان خود، قواعد جدیدی تعریف می‌کنند. تلگرام امروز با تعریف دیروز ما از یک برنامه‌ی چت یا اپلیکیشن‌ پیام‌رسانی در تناقض است. آیا وقتش نرسیده که تلگرام و سرویس‌هایی از این دست را شبکه‌ی اجتماعی خطاب کنیم؟ همیشه موقع نوشتن در مورد تلگرام، واتس‌اپ یا وایبر، من و همکارانم با اصرار خاصی تاکید داشتیم که نباید از عبارت «شبکه‌ی اجتماعی» استفاده کنیم. منطق ما این بود که این‌ها اپلیکیشن پیام‌رسانی هستند، نه شبکه‌ی اجتماعی. رویکرد آن روز ما کاملا درست بود. اما چرا این‌طور فکر می‌کردیم؟

سعی می‌کنم خیلی خلاصه وجه تمایز شبکه‌ی اجتماعی و اپلیکیشن پیام‌رسانی را بازگو کنم: هر دوی این پدیده‌ها پلتفرم‌هایی هستند که به کمک آن‌ها با هم ارتباط برقرار می‌کنیم و محتوا به اشتراک می‌گذاریم. اما فرق‌شان چیست؟ در اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، نوع ارتباط، یک-به-یک یا نهایتا یک-به-چند است. پیام‌ها عمدتا خصوصی هستند و در بازترین حالت تنها با یک گروه خاص به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. در ضمن در برخی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی، محتوای پیام‌ها موقتی هستند و روی دستگاه باقی نمی‌مانند. اسنپ‌چت، تلگرام، وایبر، واتس‌اپ و مسنجر فیسبوک از این دست هستند.( خواندن مقاله افزایش ممبر در کانال تلگرام را از دست ندهید) اما در شبکه‌های اجتماعی ارتباط‌ها چند-به-چند هستند. پست‌های منتشرشده می‌توانند در معرض عموم قرار بگیرند و به‌راحتی به‌اشتراک گذاشته شده و دست‌به‌دست شوند. شبکه‌های اجتماعی بیشتر از هر چیزی ذات سخن‌پراکنی (‌Broadcasting) دارند.

تا دو سه سال پیش، معمولا برندها، ناشران، سیاست‌مداران و افراد سرشناس در شبکه‌های اجتماعی حضوری فعال داشتند. اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی هم می‌رفت که به جولانگاه نوجوانان تبدیل شود؛ نوجوانانی که با آمدن والدین‌شان به شبکه‌های اجتماعی، عطای آن را به لقایش بخشیده و به اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی یا همان برنامه‌های چت با موبایل مهاجرت می‌کردند.

اما از یک‌جا مسیر داستان عوض شد. اپلیکیش‌های پیام‌رسانی که تا پیش‌ازاین توسط نوجوانان فتح شده بودند، حالا مخاطبان جدیدی پیدا می‌کردند. با همه‌گیرشدن دستگاه‌های موبایل، عموم مردم از این اپلیکیشن‌های ساده‌ و دم‌دستی استقبال کردند. تلفن‌های هوشمند ارزان و رواج استفاده از اینترنت سیم‌کارت، تمام پیامک‌بازهای حرفه‌ای را به‌سمت لاین و وایبر و واتس‌اپ و تلگرام کشاند.(خواندن مقاله ممبر واقعی تلگرام را از دست ندهید) مخاطبان این اپلیکیشن‌ها آن‌قدر زیاد شد که فیسبوک لازم دید واتس‌اپ را بخرد! حالا برندها و صاحبان کسب‌وکار هم که تا پیش‌ازاین تمرکزشان روی شبکه‌هایی مثل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام بود، اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی را فرصتی طلایی می‌دیدند. این‌جا بود که رفتار و ماهیت اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی عوض شد؛ آن‌ها اجتماعی‌تر شدند!

گفتیم که اپلیکیشن پیام‌رسانی، یک پلتفرم است؛ ماهیت هر پلتفرمی هم این است که با توجه به نیاز مخاطبان و ذی‌نفعان، تکامل پیدا کند. مثالی از تلگرام می‌آورم. چند هفته پیش تلگرام قابلیتی به نام Channels را راه‌اندازی کرد و با همین حرکت کوچک، شیوه‌ی تعامل کاربران با خود را دگرگون کرد. قابلیت Channels یا به‌قول خودمان کانال یا شبکه، همان سخن‌پراکنی‌ای است که پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی وجود داشت. کاربر به‌راحتی یک کانال خصوصی یا عمومی راه می‌اندازد و هزاران مخاطب پیدا می‌کند. هر کانال می‌تواند به‌شکل نامحدود عضو داشته باشد. در هر یک از پست‌ها هم می‌توان تعداد بازدیدها را مشاهده کرد.

در یک کلام، تلگرام در مسیر تکامل قرار گرفته. این موضوع مختص این سرویس نیست. واتس‌اپ، اسنپ‌چت و تقریبا همه‌ی اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی می‌خواهند از شبکه‌های اجتماعی کلاسیک جلو بزنند. مرز بین اپلیکیشن پیام‌رسانی و شبکه‌ی اجتماعی در حال کم‌رنگ شدن است. پدیده‌‌ای که تا دیروز ما آن را اپلیکیشن پیام‌رسانی یا برنامه‌ی چت خطاب می‌کردیم، حالا حتی از شبکه‌های اجتماعی هم اجتماعی‌تر است.

شبکه‌ی اجتماعی تلگرام به طور متوسط در هر ماه ۱۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. این آماری است که مسوولان این شبکه‌ی اجتماعی امروز در کنفرانس جهانی موبایل MWC 2016 در شهر بارسلونای اسپانیا اعلام کرد.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ آمار کاربران فعال ماهانه‌ی تلگرام ۳۵ میلیون نفر بود. حالا این رقم به سه برابر رسیده است.

«پاول دوروف» (Pavel Durov) بنیان‌گذار و مدیر ارشد تلگرام اطلاع می‌دهد که کاربران در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا هر روز بالغ بر ۱۵ میلیارد پیام را از طریق شبکه‌ی تلگرام ارسال می‌کنند. به علاوه در هر روز به طور متوسط ۳۵۰ هزار کاربر جدید از سراسر دنیا عضو تلگرام می‌شوند. سرویس مسنجر فیسبوک ماهیانه ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد و شبکه‌ی اجتماعی واتس‌آپ هم مدتی پیش اعلام کرد که آمار کاربران فعال‌اش در هر ماه یک میلیارد نفر است. (خواندن مقاله بالا بردن ممبر در کانال تلگرام را از دست ندهید) به این ترتیب آمار کاربران تلگرام خیلی پایین‌تر از شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیت فیسبوک است؛ اما باید در نظر داشت که تلگرام یک شبکه‌ی کاملا مستقل است. در چنین حالتی داشتن ۱۰۰ میلیون کاربر در هر ماه، رقم قابل توجهی است.

یکی از دلایل محبوبیت تلگرام و تعدد کاربران‌اش، مساله‌ی حفظ امنیت اطلاعات و حریم خصوصی افراد است. این شبکه‌ی اجتماعی از پروتوکل MTProto بهره‌مند است؛ ضمنا قابلیت «Secret Chat» و همچنین «زمان‌بندی پاک کردن اطلاعات چت‌» تلگرام هم بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

در نسخه‌ی بروزرسانی تلگرام که مدتی پیش عرضه شد، قابلیت‌هایی مانند کنترل بهتر حریم خصوصی، ویرایش عکس و افزایش ظرفیت فایل‌هایی که به اشتراک گذاشته می‌شوند به این اپ افزوده شد.
User Tools
نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع:
1 مهمان